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Prof. Dr. Jana Volkert

Prof. Dr. Jana Volkert

Sprechstunde im Sommersemester 2022

Sprechstundentermine bei Prof. Dr. Jana Volkert finden 2-wöchentlich immer mittwochs oder donnerstags zwischen 10 und 12 Uhr an folgenden Terminen statt:

  • 13.04.22
  • 27.04.22
  • 19.05.22
  • 02.06.22
  • 16.06.22
  • 30.06.22
  • 13.07.22

Bitte um Anmeldung zur Sprechstunde per E-Mail bis jeweils am Montag um 12 Uhr. Die Sprechstunden finden in MS Teams statt. Darüberhinaus können Termine außerhalb der Sprechstunde individuell vereinbart werden.

Curriculum Vitae

Akademische Positionen

seit 04/2021

Professur für Klinische Psychologie und Psychotherapie (W3-äquivalent), Department Psychologie, MSB Medical School Berlin

10/2020- 03/2021

Vertretungsprofessur für Klinische Psychologie II, Institut für Psychologie, Universität Kassel

04/2016- 03/2021

Wissenschaftliche Mitarbeiterin, Institut für Psychosoziale Prävention, Universitätsklinikum Heidelberg

01/2020

Postdoctoral Fellowship, Gunderson Personality Disorder Institute, McLean Hospital, Belmont/Harvard University, USA

01/-03/2014

Wissenschaftliche Angestellte, Institut für Psychologie, Alpen-Adria Universität Klagenfurt, Österreich

01/2009 – 12/2016

Wissenschaftliche Mitarbeiterin, Institut für Medizinische Psychologie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf (UKE)

 Akademische und psychotherapeutische Qualifikation

07/2019

Approbation als Psychologische Psychotherapeutin (Fachkunde Tiefenpsychologie)

12/2014

Promotion (Dr. phil.) in der Psychologie, Universität Hamburg

01/2009

Diplom Psychologie, Universität Hamburg

07/2005

Bachelor of Arts (with Honors) Psychology, University of Sussex, Brighton, England


Forschungsschwerpunkte

Meine Forschung konzentriert sich vorrangig auf die Bereiche:

  1. Transdiagnostische Modelle von Persönlichkeits- und allgemeiner Psychopathologie, v.a. Mentalisierung, Persönlichkeitsfunktion und Epistemisches Vertrauen
  2. die Wirksamkeit von und Wirkfaktoren integrativer und transdiagnostischer Therapieansätze, v.a. mentalisierungsbasierte Therapien für PatientInnen mit Borderline Persönlichkeitsstörung, Jugendliche und psychisch-belastete Familien
  3. sowie Psychotherapeutische Arbeitsmodelle in unterschiedlichen Verfahren

Weitere Forschungsbereiche sind außerdem die Positive Psychologie, insbesondere Sinnfindung und psychische Störungen im höheren Lebensalter.


Auswahl aktuelle Publikationen

 Volkert, J., Taubner, S., Berning, A., Kling, L., Wiessner, H., Georg, A., & Holl, J. (2021). Transdiagnostic mechanisms of mental health during the COVID-19 pandemic on adults and families in Germany: study protocol of a cross-sectional and 1-year longitudinal study. Frontiers in Psychology, 12, doi: 10.3389/fpsyg.2021.720104

Volkert, J., Taubner, S., Barkauskiené, R., Mestre, J., Sales, C., Thiele, V., Saliba, A., Protic, S., Adler, A., Conejo-Cerón, S., Di Giacomo, D., Ioannou, Y., Moreno-Peral, P., Mucha Vieira, F., Pinheiro Mota, C., Raleva, M., Henriques, M., Rossberg, J. I., Schmidt, S. J., Stepisnik Perdih, T., Ulberg, R. & Heinonen, E. (2021). Mediators and theories of change in psychotherapy for young people with personality disorders: A systematic review protocol. Frontiers in Psychology, 12, doi: 10.3389/fpsyg.2021.703095

Volkert, J., Taubner, S., Byrne, G., Rossouw, T., & Midgley, N. (2021). Introduction to Mentalization-Based Approaches for Parents, Children, Youths, and Families. American Journal of Psychotherapy, 00, doi: 10.1176/appi.psychotherapy.20210020

Schneeberger, T., Hladký, M., Thurner, A. K., Volkert, J., Heimerl, A., Baur, T., ... & Gebhard, P. (2021). Towards a Deeper Modeling of Emotions: The Deep Method and its Application on Shame. In 2021 9th International Conference on Affective Computing and Intelligent Interaction (ACII), 1-8. IEEE.

Murri, M.B., Grassi, L., Caruso, R., Nanni, M.G., Zerbinati, L., Andreas, S., Ausin, B., Canuto, A., Härter, M., Munoz, M., Weber, K., Wittchen H.-U., Volkert, J., Alexopoulos, G.S. (2021). Depressive symptom complexes of community-dwelling older adults: A latent network model. Molecular Psychiatry, doi: 10.1038/s41380-021-01310-y

Taubner, S., Hauschild, S., Kasper, L., Kaess, M., Sobanski, E., Gablonski, T. C., ... & Volkert, J. (2021). Mentalization-based treatment for adolescents with conduct disorder (MBT-CD): protocol of a feasibility and pilot study. Pilot and feasibility studies7(1), 1-10.

Storck, T., Volkert, J., Brauner, F., & Sell, C. (2021, June). Psychotherapeutische Arbeitsmodelle in unterschiedlichen Verfahren–Skizze einer konzeptvergleichenden Psychotherapieforschung. In Forum der Psychoanalyse (Vol. 37, No. 2, pp. 149-163). Springer Medizin.

Taubner, S., Saliba, A., Heinonen, E., Protić, S., Volkert, J., Adler, A., ... & Sales, C. M. (2021). Mediators and theories of change in psychotherapy with adolescents: a systematic review protocol. BMJ open11(3), e042411.

Hörz-Sagstetter, S.*, Volkert, J.*, Rentrop, M., Benecke, C., Gremaud-Heitz, D. J., Unterrainer, H. F., ... & Zimmermann, J. (2021). A bifactor model of personality organization. Journal of personality assessment103(2), 149-160. (*These authors contributed equally to this manuscript and share first authorship.)

Volkert, J., Hauschild, S., & Taubner, S. (2019). Mentalization-based treatment for personality disorders: efficacy and new developments. Current Psychiatry Reports, 21:25. doi:10.1007/s11920-019-1012-5

Volkert, J., Georg, A., Hauschild, S., Herpertz, S., Neukel, C., Byrne, G., & Taubner, S. (2019). Strengthening attachment competencies in parents with mental illness: adaptation and pilot testing of a mentalization-based Lighthouse parenting program. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 68, 27- 42. doi:10.13109/prkk.2019.68.1.27

Zettl, M., Taubner, S. Hutsebaut, J., & Volkert, J. (2019). Psychometric evaluation of the German version of the Semi-structured Interview for the Assessment of DSM-5 Personality Functioning (STiP-5.1). Psychotherapie - Psychosomatik - Medizinische Psychologie, 69(12), 499-504. doi:10.1055/a-1010-6887.

Volkert, J., Gablonski, T.-C., & Rabung. S. (2018). A systematic review and meta-analysis on the prevalence of personality disorders in the general adult population in Western countries. British Journal of Psychiatry, 213(6), 709-715. doi:10.1192/bjp.2018.202

Vollständige Publikationsliste

Aktuelle Forschungsprojekte

Feasibility study of a mentalization-based online intervention for burdened parents: the Lighthouse program online

The Lighthouse parenting program aims to promote sensitive caregiving in psychologically stressed parents. The program is designed to enhance parents' capacity for curiosity about their child's inner world, to make sense of misunderstandings in their relationship with their child and to repair the relationship when harmed. The aim of this feasibility study is to adapt and implement the online lighthouse parenting program and add-on micro interventions (ecological momentary interventions, EMI) for stressed families and to record compliance, acceptance and satisfaction of these interventions. Furthermore, initial evidence on the effectiveness of the Online Lighthouse Parenting Program and the add-on micro interventions will be collected.

Co-PIs: Dr. Anna Georg (Universität Heidelberg), Dr. Julia Holl (Universität Heidelberg), Prof. Dr. Svenja Taubner (Universität Heidelberg)

Project webpage: http://www.leuchtturm-elternprogramm.de

Funding: Medizinische Fakultät Heidelberg 2020

Duration: 2021-

Transdiagnostic Assessment of Psychopathology and Resilience: Psychometric Evaluation of the German Version of the Defence Mechanism Rating Scale (DMRS-SR-30) and Relationship with Personality Functioning and Associated Constructs

A transdiagnostic understanding of psychopathology is gaining increasing attention. Defense mechanisms can be understood as innerpsychic capacities to regulate the self strongly associated with mental health. Previously, defense mechanisms have been assessed using complex, resource extensive measures. Now a 30-item self-report Italian version has been developed to overcome this limitation. The aim is to investigate the psychometric properties of the German DMRS-SR-30 version to investigate associations with personality functioning and other related constructs to contribute to the advancement of a transdiagnostic understanding of psychopathology. A minimum of 490 adult participants will be recruited for this study. Participants have to meet the inclusion criteria: age 18 to 74 years and German language proficiency. Using a cross-sectional design, self-report assessments will be implemented in SoSci Survey, these will include DMRS-SR-30; personality functioning traits; mentalizing, epistemic trust and psychological symptom severity. The online survey will take approx. 25 mins to complete per participants.

Co-PIs: Prof. Dr. Svenja Taubner (Universität Heidelberg) und Dr. Max Zettl (Universität Heidelberg)

Präregistrierung: https://www.psycharchives.org/en/item/57e41441-daaa-4a40-8215-04f6ef5c512b

Duration: 2021- 23


PACE- Studie: Untersuchung der Psychosozialen Auswirkungen der Corona-Pandemie

The aim of the PACE study is to identify moderating and mediating factors associated with pandemic-related distress and mental health problems in adults and families. We aim to investigate the interactions of interpersonal trauma (childhood trauma and domestic violence), psychological capacities (personality functioning, mentalizing and emotion regulation) and pandemic-related adversity on psychological distress during the COVID-19 pandemic. Furthermore, we aim to investigate behavioral and cognitive consequences of the pandemic (e.g., media consumption, vaccination status, conspiracy beliefs). Using an online-based cross-sectional and longitudinal design, we will investigate a sample of adult participants recruited via online platforms in German-speaking countries over the course of one year with four measurements points via self-report instruments (personality functioning: PID5BF+; mentalizing: MentS, PRFQ; emotion regulation: DERS-SF; mental health problems: PHQ-9, GAD-7; a composite pandemic-related stress score). Structural equation and multi-level modeling will be performed for data analyses. Implications: This study will provide data on the moderating and mediating effects of trauma, personality functioning and mentalizing during the pandemic in a large community sample, particularly on vulnerable groups like families. Identifying transdiagnostic mechanisms of psychopathology in the course of a pandemic crisis may provide valuable insight for the development of pre- and intervention measures for potential psychological distress during and post the pandemic.

Co-PIs: Dr. Anna Georg (Universität Heidelberg), Dr. Julia Holl (Universität Heidelberg), Prof. Dr. Svenja Taubner (Universität Heidelberg)

Open Science Registration Study Protocol: https://osf.io/epv9m/

Funding: Deutsche Gesellschaft für Psychoanalyse (DPG)

Duration: 2020- 2022


TreatMe: European Network on Individualized Psychotherapy Treatment of Young People with Mental Disorders

The main aim of the COST Action TREATme funded by European Commission is to establish a sustainable European multidisciplinary researcher network focusing on individualized psychotherapy for young people with mental disorders. 30 European countries are represented in the TREATme. The Action reviews the state of the art and identifies putative specific markers and mechanisms of change in different psychotherapy modalities, as well as suitable psychotherapy process and treatment measures, and study designs.  The network promotes collaborative funding applications and meets societal challenges connected to mental health. TREATme paves the way for the matching of mental health research to the needs of young people in Europe.

Collaborators: Network of psychotherapy researchers from 30 European countries, details see TreatMe webpage

Project webpage: https://www.treat-me.eu/

Funding: COST Action supported by the EU Framework Programme Horizon 2020

Duration: 2017- 2021

Konzeptvergleichende Psychotherapieforschung

Die wiederkehrende Forderung nach Konzeptvergleichen und Konzeptklärungen in der Psychotherapieforschung ist nach wie vor nicht in ausreichendem Maß aufgegriffen worden. Klinische Phänomene lassen sich auf der Grundlage verschiedene Störungs- und Veränderungstheorien beschreiben - dabei werden oft sowohl dasselbe Phänomen mit unterschiedlichen Termini begriffen als auch verschiedene Phänomene mit denselben Termini versehen. Das Ziel des Projekts ist eine systematische und methodisch geleitete kritische Prüfung der wichtigsten Konzepte der wissenschaftlich anerkannten psychotherapeutischen Verfahren, insbesondere im Schulenvergleich. So werden perspektivisch stärker "konzeptinformierte" empirische Studien möglich, welche die Wirksamkeit und Wirkungsweise psychotherapeutischer Techniken untersuchen können.

Co-PIs: Prof. Dr. Timo Storck (Psychologische Hochschule Berlin), Felix Brauner (Psychologische Hochschule Berlin), Dr. Christian Sell (Universität Kassel)

Aktuelle Publikation: https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs00451-021-00435-8

Laufzeit: 2019-


Qualifikationsarbeiten

Aktuell zu vergebende Qualifikationsarbeiten in laufenden Projekten:

  • onlinebasierte Längsschnittsstudie zu den Psychosozialen Auswirkungen der Corona-PandemiE (PACE-Studie) (weitere Informationen siehe PACE-Studie; mehr Infos hier)
  • Systematische Übersichtsarbeiten und Meta-Analysen im Bereich (Epistemisches) Vertrauen in der Psychotherapie

Qualifikationsarbeiten können außerdem zu folgenden Themenbereichen betreut werden:

  • Mentalisierung und verwandte Konzepte, Epistemisches Vertrauen
  • Persönlichkeitsstörungen und dimensionale sowie funktionale Modelle von Persönlichkeit und Psychopathologie (P-Faktor, HiTOP, RDoC)
  • Wirksamkeit und Wirkfaktoren von Psychotherapie, v.a. integrative und psychodynamische Verfahren
  • KI-gestützte und digitale mentalisierungsbasierte Ansätze
  • Konzeptvergleichende Psychotherapieforschung

Auch selbstgewählte Themen und externe Arbeiten sind nach Absprache möglich. Bei Interesse wenden Sie sich bitte an Prof. Dr. Jana Volkert per E-Mail: jana.volkert(at)medicalschool-berlin.de


Lehre

Im Sommersemester 2022

  • Modul 10 Vorlesung und Seminar Tiefenpsychologische und psychoanalytische Interventionen, Master Psychologie, Schwerpunkt Klinische Psychologie und Psychotherapie
  • Modul 10 Master Psychotherapie
  • Modul 14 Vorlesung Psychotherapieverfahren II, Bachelor Psychologie
  • Modul 13, Vorlesung Psychotherapieverfahren I, Bachelor Psychologie

Im Wintersemester 2021/22

  • Modul 10 Vorlesung und Seminar Tiefenpsychologische und psychoanalytische Interventionen, Master Psychologie, Schwerpunkt Klinische Psychologie und Psychotherapie
  • Modul 14 Vorlesung Psychotherapieverfahren II, Bachelor Psychologie
  • Modul 13, Vorlesung Psychotherapieverfahren I, Bachelor Psychologie

Im Sommersemester 2021

  • Modul 10 Vorlesung Tiefenpsychologische und psychoanalytische Interventionen, Master Psychologie, Schwerpunkt Klinische Psychologie und Psychotherapie
  • Modul 14 Vorlesung und Seminar Psychotherapieverfahren II, Bachelor Psychologie